Hoe belangrijk is slaap en hoe kun je slaap verbeteren?

Hoe belangrijk is slaap en hoe kun je slaap verbeteren? (Deel 2)

06 september 2019
Geert

We hebben in deel 1 over slaap het belang hiervan benoemd. Nu leggen we uit wat de effecten van stress op slaap zijn, hoe je een ideale slaapomgeving kan creëren en welke supplementen je kunt gebruiken om de slaap(kwaliteit) te verbeteren.

Stress en slaap

Onderzoeken laten zien dat de hoeveelheid stress die mensen ervaren, een goede indicator is voor de kwaliteit van slaap. Aan de andere kant kan een slechte kwaliteit en onvoldoende slaap ons vatbaarder maken voor stress. Dit kan dus snel een vicieuze cirkel worden, welke op termijn kan leiden tot een burn-out.

De oplossing voor dit probleem is ongelofelijk complex. Er zijn honderden boeken over geschreven. Desondanks hebben we wel een aantal bruikbare tools die kunnen werken.

1. Ontwikkel effectieve routines

Beperk het aantal betekenisloze beslissingen tot een minimum. De meeste mensen nemen bijvoorbeeld al ongeveer 200 beslissingen per dag over alleen voeding. Het constante nadenken over allerlei zaken is een van de grootste stressfactoren.

2. Mediteer

Eén van de dingen die de laatste jaren enorm populair is geworden is meditatie. Steeds meer mensen doen het en er zijn goede redenen voor.

Voordelen kunnen zijn een lagere hartslag en bloeddruk, verlaagd cortisolwaarden, versterking van het immuunsysteem, verbeterde concentratie en slaap.

Zelfs al zou er geen wetenschappelijk bewijs zijn voor meditatie. Het is dusdanig ontspannend en stress verminderend dat er geen reden is om dit op zijn minst geen kans te geven.

3. Ontwikkel een ritueel

Het lichaam houdt van structuur. Zorg daarom voor een slaapritueel. Een voorbeeld hiervan kan zijn:

  1. Schakel een uur voordat je gaat slapen bijna alle lichten en elektronica uit. Wat je nog nodig hebt dim je zoveel mogelijk en voor elektronica kun je applicaties als F.Lux en Twilight gebruiken.
  2. Bereid je kleding of voeding voor de volgende dag voor.
  3. Poets je tanden.
  4. Mediteer vijf tot tien minuten.
  5. Lees een boek twintig tot dertig minuten.

Dit is slechts een voorbeeld. Er zijn veel meer zaken die je kunt gebruiken zoals een warme douche, massage, seks en knuffelen.

4. "Brain Dump"

Veel mensen hebben moeite om in slaap te vallen, omdat ze met veel zaken in hun hoofd zitten. Dit gaat vaak over alles wat er gebeurd is en zaken die nog moeten gebeuren. Dit is een serieus teken van stress, welke je kunt verminderen met een ‘brain dump’.

Het idee is dat je alle gedachten op een papiertje schrijft. Zorg er zo voor dat alle gedachten zoveel mogelijk uit je hoofd zijn.

5. Sport regelmatig

Sport is een van de meest effectieve manieren om iets te doen aan je slaapkwaliteit. Desondanks is het belangrijk om op te merken dat training ook een negatief effect kan hebben, bijvoorbeeld heel laat op de avond traint.

Een ideale slaapomgeving creëren

De omgeving waarin je slaapt kunnen een veel invloed hebben op de kwaliteit ervan. Een aantal belangrijke factoren zijn:

  1. Maak de slaapkamer zo donker mogelijk. Zorg dat alle elektronica die licht uitstoot uit is en dat de telefoon op stil of uit staat. Een slaapmaskertje zou ook een oplossing kunnen zijn.
  2. Een aantal onderzoeken laten zien dat het slapen in een gehorige omgeving leidt tot een verlaagde kwaliteit van slaap. Een makkelijke oplossing hiervoor zijn oordopjes.
  3. Voor de meeste mensen is het lastig in slaap vallen gedurende warme nachten. De ideale slaaptemperatuur is rond 20 graden.

Supplementen voor betere slaap

We kennen allemaal die persoon die overal in slaap kan vallen. Deze mensen slapen altijd als een pasgeboren baby. Aan de andere kant heb je mensen die altijd problemen hebben met hun slaap. Er zijn een aantal supplementen die bewezen resultaat kunnen bieden.

1. Melatonine

Melatonine is een van de voornaamste hormonen als het gaat om slaap. Het wordt tijdens de avond afgegeven en verstuurt een signaal naar ons brein dat het tijd is om te relaxen en te gaan slapen. Als supplement is het veilig en zal niet leiden tot een verslaving of een vorm van tolerantie.

2. Magnesium

Magnesium is verantwoordelijk voor verschillende functies binnen het menselijk lichaam, en een gebrek kan leiden tot verminderde slaap.

Magnesiumoxide neemt erg slecht op. Vermijd daarnaast samengestelde producten als ZMA. Magnesium van RevaPlus bevat de zuiverste vormen die er bestaat.

L-Theanine en Valeriaan zijn andere supplementen die kunnen helpen om de slaap te verbeteren.

Beginnen

  1. De eerste en makkelijkste stap die je kunt nemen is vaste tijden instellen voor het opstaan en naar bed gaan. Zorg ervoor dat dit ruwweg elke dag hetzelfde is en houdt dit zo strikt mogelijk aan

  2. Installeer een programma of applicatie welke de mate van blauw licht op je elektronische apparaten verlaagd. Probeer overdag meer tijd buiten door te brengen en schakel de lichten in huis zoveel mogelijk uit 30-40 minuten voordat je gaat slapen.
  3. Het is belangrijk om rekening te houden met je cafeïne inname. Veel mensen hebben geen flauw idee van de hoeveelheid cafeïne die ze dagelijks consumeren.
  4. Vermijd onnodige stress. Weet dat dit extreem onderschat wordt in onze moderne maatschappij met alle gevolgen.
  5. Stop met alcohol en nicotine. Roken heeft dusdanig veel nadelen voor de gezondheid, dat wij iedereen adviseren hiermee te stoppen. Wanneer alcohol op gematigde wijze worden geconsumeerd is er niet zoveel reden tot zorg.
  6. Raadpleeg een specialist. Er zijn verschillende slaapaandoeningen die complex zijn en niet behandeld kunnen worden zonder hulp van een specialist. Een slaapcentrum kan bijvoorbeeld veel voor je betekenen!

Wij hopen dat je inmiddels het belang van slaap snapt en er actief mee aan de slag gaat. Doe je voordeel met alle informatie. Slaap als een baby en boost je kwaliteit van leven!

Wil je in dit artikel genoemde supplementen gebruiken dan adviseren wij de supplementen van RevaPlus. Raadpleeg wel altijd eerste je arts voordat je hiermee begint.

Heel veel succes gewenst!

Weet dat wij klaarstaan om je te helpen, wanneer je denk deze hulp nodig te hebben.

Cijntje Personal Fit

Deel dit artikel