• Blog

Hoe vaak denk jij ik ben (te) dik?....

Hoe vaak denk jij ik ben (te) dik?....

 Hoe vaak denk jij: “Ik voel me te dik, ongezond en/of ik heb weinig energie?”

Dat is niet erg! Er is gelukkig iets aan te doen en heel veel mensen zijn op zoek naar een verbeterd algemeen welbevinden.

Gewicht verliezen, er beter uitzien en fitter worden lijkt heel simpel als. Toch vinden velen het lastig. De meeste mensen weten(stiekem) wel waar het probleem ligt en meestal is het een kwestie van ‘gewoon’ aan de slag gaan.

 

Soms zit het lichaam wat complexer in elkaar en is er meer nodig maar vaak zijn een aantal aanpassingen al voldoende om het proces van afslanken, fitter, gezonder en energieker worden positief te beïnvloeden.

Onze missie is mensen te helpen en begeleiden bij het realiseren van hun sportieve doelen en het verbeteren van hun gezondheid! Daarom hebben we de meest lastige (pijn)punten als het gaat om het veranderen van een leefstijl op een rijtje gezet.

1. Diëten.

 

Bij een dieet is de insteek minder eten om af te vallen. Echter is het in het kader van een afslankproces beter om spiermassa te optimaliseren en dit te gebruiken als motor voor verbranding. Minder eten is vaak contraproductief als het gaat om behouden of verbeteren van spiermassa. Dat is de reden dat diëten vaak tijdelijk of niet helpen en daarom soms vaak frustreren. Alleen diëten is dus een eenzijdige kijk op de zaak.

 2. Teveel en continue stress.

Stress hoeft niet per se verkeerd te zijn maar te veel stress in continue mate is niet goed. In de huidige tijd zien we dat veel mensen dit wel hebben. Stress kan komen door zorgen, te veel verplichtingen, te weinig slaapt, maar bijvoorbeeld ook door te veel of verkeerd trainen. Daarnaast zijn weinig of verkeerd eten en veel zitten ook vormen van stress. Het is raadzaam om stress in overvloedige mate te mijden en momenten van ontspanning te nemen.

3. Te veel eten en te weinig bewegen.

Wanneer het doel is om vet te verliezen is het zaak de kern van het probleem aan te pakken. Waarom wordt er vet opgeslagen? In de meeste gevallen zien we dat het probleem zit in niet of te weinig bewegen, te veel eten en drinken of verkeerde combinaties van maaltijden.

4. Alleen maar cardiotraining doen.

We zien nog steeds mensen massaal en urenlang op cardioapparatuur, terwijl alleen cardio niet beste trainingsmethode is voor een algemeen verbeterd welbevinden en daarnaast niet de meeste effectieve manier van afvallen.

Om af te vallen is het raadzaam om op continue niveau een hogere verbranding te creëren. Hierin speelt spiermassa en krachttraining een positieve en bepalende rol! Krachttraining is sowieso voor veel mensen van toegevoegde waarde. Denk hierbij aan zaken als het verbeteren van de botdichtheid of vergroten van de mobiliteit en belastbaarheid.

5. Geen planning bij het voorbereiden van eten.

Wie zijn maaltijden niet voorbereid kan in de problemen komen. Wanneer dit het geval is zien we vaak twee dingen gebeuren, er wordt niet gegeten of er wordt een maaltijd/snack genomen die niet optimaal is voor dat moment. Wanneer het doel afvallen of fitter worden is, raden wij een continue toevoer van goede voedingsstoffen aan. Om tot verkeerde keuzes verleid te worden is het raadzaam om maaltijden te plannen. Bedenk van tevoren hoe een dag eruit gaat zien en reageer hierop door dit voor te bereiden.

 6. Trainen zonder focus en intensiteit.

Om meer spieren aan te maken, of uithoudingsvermogen te verbeteren moeten we ons lichaam uitdagen als we trainen. Het gaat er hierbij niet om dat we zo moe mogelijk worden, maar dat er met een schema gewerkt wordt welke verbetering realiseert. Dit gaat uiteindelijk zorgen voor resultaat. Hierbij is het de kunst elke training iets meer te doen dan de training daarvoor. Dat kan bijvoorbeeld meer herhalingen, meer gewicht, meer afstand of minder pauze.

Alleen maar cardio of trainen met lichte gewichten gaat niet werken. Het is beter om met een afgestemd schema, welke continue aangepast wordt, en een logboek te werken. Op deze manier worden trainingen effectiever en kan progressie goed gemeten worden wat vaak erg motiverend werkt.

Daarnaast is het belangrijk dat er met focus getraind wordt. We zien nog veel te veel dat telefoon en/of medesporters een te grote bron van afleiding zijn. Zonde van je training en geïnvesteerde tijd! Ga voor dat uurtje lekker trainen en voel je energiek en voldaan!!!

Hoe weet je wat voor jou de meest effectieve manier van trainen is? Dit kan een goede trainer kan jou vertellen en uitleggen!

7. Vetten vermijden.

Vetten zijn de laatste jaren als boosdoener aangewezen van het toenemende aantal mensen met overgewicht. Echter hebben vetten zeer belangrijke functies in ons lichaam. Ze zijn o.a. onderdeel van elke cel, isolatie van ons lichaam, ondersteuning voor de huid, bescherming van je organen, bouwsteen voor hormonen en hersenen ga zo maar door.

Vetten zijn dus gewoon onmisbaar! Het gaat er uiteraard om dat men de juiste vetten eet. Teveel vette snacks dragen inderdaad bij aan obesitas. Hoeveel verkeerde vetten zitten er in een kroket denk je? Door vetten te halen uit bronnen als noten, olijfolie, avocado, kokosolie, zaden en pitten, gebruiken we de goede bronnen waar ons lichaam veel meer aan heeft. Dit draagt bij een aan gezonde leefstijl.

 8. Veel vruchtensappen of frisdrank drinken.

Vruchtensappen zijn 9 van de 10 keer ongezond en bevatten ontzettend veel calorieën. Iets waar veel mensen zich niet bewust van zijn!

Wat zegje nu? Denken veel mensen nu. Ja echt, een ‘gezond’ glaasje Jus d’orange is dat eigenlijk niet. Kijk maar eens hoeveel suiker en calorieën een glas bevatten. En dan hebben we het nog niet eens over de zuren die erin zitten. Iets waar de meeste darmen niet heel gelukkig van worden.

Reken eens uit wat er gebeurt als je weet dat we ongeveer 400 gram koolhydraten op kunnen slaan in de lever en spieren. Dit wordt door veel mensen al niet eens verbruikt tijdens een training laat staan in het dagelijkse leven. Zo ontstaat er makkelijk een overschot. Hetzelfde geldt voor frisdranken. Allebei dragen vaak niet bij aan een proces van afslanken en fitter worden. Het algemene advies is dan ook: drink zo weinig mogelijk calorieën.

9. Geen supplementen gebruiken.

Supplementen zijn een onderschat onderdeel in onze lifestyle en kunnen wel degelijk van toegevoegde waarde zijn! Wij adviseren supplementen niet als opvulling maar wel als aanvulling te gebruiken.

Een voorbeeld hiervan is dat er best veel mensen zijn die last hebben van boeren, een opgeblazen gevoel en/of zelfs maagzuurremmers slikken tegen maagzuur (deze laatste worden tegenwoordig voorgeschreven als smarties).

In dat geval kan het goed zijn Fundazymes en Probiotica te supplementeren om de maag- en darmflora te optimaliseren. Wanneer stress en slecht slapen een issue is kan magnesium een welkome aanvulling zijn op het voedingspatroon.

Zo zijn er genoeg voorbeelden waarbij supplementen een welkome aanvulling zijn en zelfs de rol van medicijnen kan vervangen!!

10. Te weinig slapen.

Dagen achter elkaar te laat naar bed en ’s morgens op tijd weer op. Mensen zijn moe omdat ze niet genoeg geslapen. Gevolg is een flinke hoeveelheid koffie (of Red Bull!!) om scherp te worden of blijven.

Wanneer er te weinig geslapen wordt, is de kans groot dat er in een vicieuze cirkel ontstaat. Minder energie, waardoor veel koffie gedronken wordt, maaltijden niet worden voorbereid waardoor verkeerde keuzes voor de hand liggen. Sporten blijft erbij, het buikje begint te groeien, waardoor het energielevel nog minder wordt enz. Herkenbaar? Slaap minimaal 8 uur dit geeft een grote boost aan je gezondheid.

De punten hierboven zijn er vaak de oorzaak van dat mensen minder gezond leven dan ze zouden willen. De komende weken gaan we in verschillende artikelen deze punten verder ‘onder de loep’ nemen om jullie te informeren en motiveren. Lees je mee?...

Team Cijntje Personal Fit

 

  • Maartje Koemans

    Ik had nooit gedacht dat ik dit zou kunnen.

    - Anne-marie Weelinck
  • Maartje Koemans

    Elke training is weer een uitdaging om mezelf te blijven verbeteren

    - Damaris Meijer
Transportweg 38,
9645 KX Veendam
06 20396031
06 30691672

It always seems impossible

Until it's done.

Vraag nu een gratis adviesgesprek aan

Personal Fitness

 

Maandag
08.00 - 11.00 en 17.00 - 21.00
Dinsdag
08.00 - 10.00 en 17.00 - 21.00
Woensdag
08.00 - 11.00 en 17.00 - 20.00
Donderdag
08.00 - 10.00 en 17.00 - 21.00
Vrijdag
08.00 - 11.00 en 19.00 - 21.00
Zaterdag
09.00 - 11.00

 

Lees meer

Cijntje Workout

Zondag
09.00 - 10.00
Maandag
09.00 - 10.00 en 19.30 - 20.30
Woensdag
20.00 - 21.00
Donderdag
20.00 - 21.00
Vrijdag
19.30 - 20.30
Lees meer