Een gezonde thuiswerkplek

Een gezonde "thuiswerkplek"

Een gezonde thuiswerkplek

Bedrijven richten hun werkplek zo in zodat jij zo effectief mogelijk je werk kan doen. Je beschikt over een (instelbaar) bureau, het binnenklimaat wordt vaak automatisch geregeld en misschien is er zelfs wel een bedrijfsrestaurant voor je lunch. Je hoeft bijna nergens anders meer aan te denken dan aan het doen van je werk, maar dat is de komende tijd wel even anders.

Ineens wordt gevraagd om drie weken thuis te werken en een om je eigen werkplek thuis te improviseren. Een bureau thuis, de keukentafel of misschien wel zelfs languit op de bank. Hoe richt je jouw thuiswerkplek zo in dat je op een fijne en gezonde manier je werk kan doen? Daarvoor een 3 tips.

  1. Maak een werkplek apart van je rustplek

Het is aantrekkelijk om nu je badjas aan te trekken en op de bank te ploffen met je laptop om je to do lijst van werk af te werken. Sinds de bank waarschijnlijk ook de plek is waar je na de werkdag uitrust is dit niet de beste keus voor werkplek. Je lichaam zal dit als het ware ook herkennen als rustplek en niet als werkplek. Creëer voor jezelf dus een plek die je gebruikt voor je werkzaamheden. Je bent productiever dan wanneer je op de bank je werk doet, en daarnaast kun je aan het eind van de dag je werk mentaal beter afsluiten doordat je werk en rust scheidt. Ditzelfde principe kun je ook toepassen op je kleding. Door werkkleding aan te trekken in plaats van de hele dag in je badjas rond te hangen krijg je als het ware een trigger dat het werktijd is.

  1. Geef aandacht aan het binnenklimaat

Veel kantoren beschikken over een klimaatsysteem die de warmte, luchttoevoer en zonwering bedienen. Als het goed wordt gedaan is het bevorderlijk voor je vitaliteit, zo niet ontstaat er iets wat ook wel ‘sick building syndrom’ wordt genoemd. Het binnenklimaat zorgt dan voor verschillende gezondheidsklachten. Dit wil je thuis ook vermijden. Daglicht beïnvloed onder andere je stemming en alertheid, een werkplek dicht bij het raam is ideaal. Zorg daarnaast dat voor luchttoevoer door een raampje open te zetten. Zet de temperatuur ook niet te hoog, 21 graden is goed. Je hebt het liever iets aan de frisse kant dan te warm, dat houdt je meer alert.

  1. Richt je werkplek in met uitdaging voor beweging.

Stilzitten, we deden het al teveel en nu al helemaal. Je hoeft jezelf alleen binnen het huis te bewegen en met een beetje geluk zorgt je partner voor toevoer van je bakjes koffie. Haal zelf je koffie of ga voor een kort rondje wandelen buiten (met gepaste afstand van andere wandelaars). Of breek de werkdag met een van de korte @homeworkouts die wij dagelijks posten op social media! Bewegen zorgt gelijk ook voor een stukje afleiding. Zorg dat je werkomgeving je uitdaagt om te bewegen. Dat kan al heel simpel, leg je fitnessmat of wandelschoenen naast je werkplek. 

Een andere tip is om tijdens de werkdag het zitten af te wisselen met staan. Heb je een laptop of? Stapel dan een aantal boeken op elkaar voor een geïmproviseerd sta-bureau. 

Naast de drie genoemde tips is wat extra afleiding ook belangrijk. Het nieuws is al niet heel positief, je moet drie week veel in huis zitten en je sociale contacten zijn ineens minder. Wees aardig voor jezelf, accepteer dat je nu misschien wat minder efficiënt of productief kan zijn dan op je werk zelf. Succes met het inrichten van je thuiswerkplek!

Deel dit artikel