Gezond leven is niet moeilijk - Nuchter bewegen zit in onze genen

Gezond leven is niet moeilijk - Nuchter bewegen zit in onze genen

Nuchter bewegen is vanuit evolutionair oogpunt heel natuurlijk. Het is niet waarschijnlijk dat onze voorouders iets te eten hadden op het moment dat ze wakker werden. Er waren geen koelkasten, geen supermarkten en ook geen manieren om voedsel te bewaren.

Het betekent dat onze voorouders eerst op zoek moesten naar voedsel, voordat ze iets konden eten. Daarmee ligt de basis voor nuchter bewegen in onze genen opgeslagen.

Zowel vasten als lichaamsbeweging hebben een positief effect op je gezondheid. Zoals je in de eerdere blogs hebt kunnen lezen.

Vasten en lichaamsbeweging versterken elkaar in het positieve effect op je gezondheid. Tegenover vasten en bewegen staan voeden en inactiviteit. Deze zijn tegengesteld aan elkaar in het effect op je lichaam. Dat betekent dat bewegen nadat je hebt gegeten een minder groot effect heeft.

Het komt er in het kort op neer dat het effect van nuchter bewegen op je gezondheid groter is dan bewegen nadat je hebt gegeten.

In de meeste gevallen is het doen van een cardiovasculaire training (cardio) met als doel lichaamsvet te verbranden niet erg zinvol. Helemaal niet wanneer je een uurtje gaat bewegen aan het einde een dag lang eten. Om daarmee lichaamsvet te verliezen is het eigenlijk compleet nutteloos.

Dat betekent niet dat een cardiotraining niet goed voor je is of dat het je gezondheid niet ten goede komt. Dat doet het zeker. Maar om vet te verbranden is niet doelmatig.

Er is eigenlijk maar één uitzondering daarop en dat is wanneer je cardio doet op nuchtere maag, nadat je minimaal twaalf uur niets hebt gegeten. Dan is cardio om vet te verbranden wel interessant.

Niet alleen gebruik je tijdens de sessie dan zeer waarschijnlijk meer lichaamsvet, je verhoogt ook de verbranding van vet in de vierentwintig uur die volgen.

Door cardiotraining te doen voordat je gaat eten en na een periode van minimaal twaalf uur vasten, verbruikt je lichaam niet alleen tijdens de training meer vet, ook in de vierentwintig uur daarna verbruikt je lichaam meer vet.

Simpel gezegd verbruik je dus na een nuchtere cardiosessie de hele dag meer vet.

Nou zegt dit op zich ook niet zoveel in relatie tot het verliezen van lichaamsvet, want zou je meer gaan eten dan verbruikt je lichaam dat vet.

Maar nuchter bewegen heeft in de regel een dempend effect op je eetlust, waarmee het kan helpen je totale voedsel inname optimaal te houden.

Een makkelijke manier om met nuchter bewegen te beginnen is om een stuk te gaan lopen voordat je gaat eten. Je kunt ook een hometrainer, crosstrainer of loopband kopen en deze thuis neer te zetten.

Wil je (ook) beginnen met sporten en toewerken naar een gezonder leven dan kun je NU hier alvast een GRATIS en VRIJBLIJVEND adviesgesprek aanvragen.

Tot de volgende blog!