Afbeelding
Gezond leven is niet moeilijk - Ons lichaam werkt in cycli

Gezond leven is niet moeilijk - Ons lichaam werkt in cycli.

Ons moderne lichaam heeft zich gevormd in miljoenen jaren evolutie, waarbij er steeds één constante factor was. De cyclus van licht en donker.

Op basis daarvan werkt ons lichaam ook in cycli:

  • Waken en slapen.
  • Voeden en vasten.
  • Opbouw en afbraak.
  • Activiteit en rust.

Wanneer we wakker zijn dan eten we, want voeding stimuleert de opbouw van weefsels in ons lichaam. Dit is ook de fase waarin we actief zijn.

Wanneer we slapen, eten we niet en vindt gecontroleerde afbraak plaats. Afbraak van lichaamsvet om het lichaam van energie te voorzien gedurende de nacht, afbraak van ongezonde cellen en afbraak van onderdelen in een cel die niet goed functioneren. 

Synchroon aan de cyclus van dag en nacht loopt de cyclus van waken en slapen, synchroon aan de cyclus van waken en slapen loopt de cyclus van voeden en vasten.

Je gezondheid is optimaal wanneer al deze processen in balans zijn. Hoe beter we de cycli op elkaar afstemmen hoe gezonder wij zijn.

Een kenmerk van ons moderne leefpatroon is dat die balans verstoord is. We zijn te vaak en te lang in de fase van waken (voeden, opbouw en activiteit) en te weinig in de fase van slaap (vasten, afbraak en rust.)

Dit is niet alleen slecht voor je gezondheid, het is ook een belangrijke factor in een versnelde veroudering.

Volgens wetenschappers kan ons lichaam 120 jaar mee. En die leeftijd zouden we moeten kunnen halen zonder ernstige ziekte.

Het gegeven dat deze leeftijd door bijna niemand wordt gehaald, heeft voor een groot deel te maken met onze leefstijl.

Met leefstijl bedoelen we zaken als eet- en slaappatroon, de mate van lichaamsbeweging, roken, alcoholgebruik, maar ook onze relaties en hoe we omgaan met emoties

Dit heeft een grote invloed op onze gezondheid en het verouderingsproces, en is daarmee bepalend voor onze gezondheid en onze maximale leeftijd. Gezondheid is dus veel meer dan de afwezigheid van ziekte.

Gezondheid is ook een goede balans tussen opbouw en afbraak. Er is zijn drie dingen die deze processen optimaliseren:

  1. Je Circadiaanse ritme
  2. Autofagie
  3. Time Restricted Eating

Met die laatste gaan we beginnen de volgende blog beginnen.

Wil je (ook) beginnen met sporten en toewerken naar een gezonder leven dan kun je NU hier alvast een GRATIS en VRIJBLIJVEND adviesgesprek aanvragen.

Tot de volgende blog!