Gezond leven is niet moeilijk 0 Oorspronkelijke voeding

Gezond leven is niet moeilijk - Oorspronkelijke voeding

Hoe kun je ervoor zorgen dat je met je dagelijkse eetpatroon je gezondheid ondersteunt?

Ons lichaam is geëvolueerd op een oorspronkelijk voedingspatroon. Dit betekend eten wat rent, vliegt, zwemt en groeit in de natuur.

We zijn ongeveer 12.000 jaar geleden begonnen met het cultiveren van gewassen en het houden van dieren. Tot die tijd waren onze voorouders jagers- en verzamelaars en leefden ze van wat ze konden vinden in de natuur.

Als de mens miljoenen jaren op deze manier heeft geleefd en onze genen in de laatste 12.000 jaar niet zijn veranderd dan is het niet zo moeilijk om te bedenken dat een gezond eetpatroon in deze tijd zo veel mogelijk daarbij zou moeten aansluiten bij het oorspronkelijke eetpatroon van de mens.

Er is veel onderzoek gedaan naar het oorspronkelijke eetpatroon van onze jager- verzamelaar voorouders. Op basis daarvan is er een goed beeld van wat het oorspronkelijke voedingspatroon van de mens is geweest.

Dit uitgangspunt is simpel: Eet wat de natuur ons geeft.

Dit eetpatroon bestaat grotendeels uit wild vlees, vis en gevogelte, eieren, planten, bessen, fruit, noten, knollen en af en toe honing.

Ongeveer twee derde van de dagelijkse energie komt uit plantaardig voedsel en een derde uit dierlijk voedsel.

Opgemerkt moet worden dat deze verhoudingen wel verschillen op basis van de geografische ligging en de beschikbaarheid van voedsel.

Er zitten grote verschillen tussen volkeren in de Amazone die vooral leven van zoete aardappelen en volkeren in centraal Afrika die vooral leven van melk en vlees.

Belangrijk zijn de overeenkomsten. Natuurlijk en onbewerkt voedsel.

Een vergelijking tussen het oorspronkelijke eetpatroon van voorouders, met ons huidige eetpatroon levert een aantal belangrijke verschillen op:

1. Ons huidige voedsel zorgt voor een grotere stijging van de bloedsuikerspiegel. Dit komt omdat we meer koolhydraten zijn gaan eten en (meer) suiker

2. Onze huidige voeding bevat veel industrieel bewerkte ‘plantaardige’ vetten met vooral veel omega 6 vetzuren en veel minder omega 3 vetzuren.

3. We eten nu in vergelijking met ons oorspronkelijke voedingspatroon meer koolhydraten en minder eiwit.

4. Het oorspronkelijke voedsel was veel rijker aan vitaminen en mineralen dan ons huidige voedsel. Dit komt deels door intensieve landbouw, maar ook omdat we meer granen zijn gaan eten en minder groente en fruit.

5. Onze consumptie van zout is hoger door het eten van veel bewerkte voedingsmiddelen. Daar staat tegenover dat onze inname van kalium lager is door een lagere inname van groente en fruit.

6. Onze vezelinname ligt nu veel lager dan in de oorspronkelijke voeding gebruikelijk was.

Door deze vergelijking kunnen we een duidelijk advies geven:

1. Eet meer eiwitrijk voedsel.

2. Eet meer gezonde vetten.

3. Eet meer verse groente en fruit.

4. Eet minder koolhydraten, suiker en bewerkt voedsel.

5. Eet minder zout en meer kalium.

Een dergelijk advies gaat dus veel meer over het totale voedselpatroon, dan over één specifiek voedingsmiddel.

We willen dan ook niet zeggen dat je nooit meer mag snacken, een gebakje of uiteten mag. Integendeel, geniet!

Het gaat erom dat wanneer je gezonder wilt leven je deze adviezen voor een groot deel dient op te volgen.

Wil je (ook) beginnen met sporten en toewerken naar een gezonder leven dan kun je NU hier alvast een GRATIS en VRIJBLIJVEND adviesgesprek aanvragen.

Tot de volgende blog!