"Het coronavirus van de andere kant bekeken"

“Het Coronavirus van de andere kant bekeken”

De ernst én impact van het Coronavirus worden steeds groter en duidelijker .

Het lastige bij een nieuw virus zoals dit, is dat ons lichaam het niet kent en geen antilichamen heeft om zich specifiek tegen dit virus te verweren.

Daar komt bij dat er nu nog geen vaccin, wat gebruikt kan worden als het lichaam wat extra hulp nodig heeft (denk hierbij aan een antibioticakuur als je niet van de griep afkomt).

Uiteindelijk zullen de komende jaren veel meer mensen te maken krijgen met het coronavirus, maar zullen tegen die tijd de gevolgen minder groot zijn.

Dit komt omdat er een vaccin zal komen, of nog beter, ons lichaam ‘kent’ het virus en heeft hier antilichaam tegen aangemaakt.

Echter! Zover zijn we nu nog niet, met alle gevolgen van dien.

Toch kunnen wij zelf wel degelijk invloed uitoefenen!  

Dit kun je inderdaad doen door thuis te blijven als je ziekteverschijnselen hebt, of preventief door tijdelijk het contact met anderen zoveel mogelijk te beperken.

Maar er is nog een manier!

We hebben namelijk zelf (in grote mate) invloed op de sterkte van ons immuunsysteem. Ons natuurlijk schild!

Simpel gezegd is het immuunsysteem het verdedigingsmechanisme van ons lichaam tegen ongewenste indringers als ziekten en bacteriën.

Door het immuunsysteem te optimaliseren en sterker te maken, is ons lichaam beter instaat zich te beschermen tegen ongewenste indringers zoals nu het Coronavirus.

Krijg je het toch zal je lichaam zich beter kunnen verweren, waardoor je sneller en beter hersteld. Nu zien we immers ook dat de verschillende mensen beter en sneller herstellen dan de ander.

Naast antilichamen en een vaccin is het immuunsysteem dus een onderdeel waar je wel degelijk zelf invloed op kunnen uitoefenen om het beter en sterken kunnen maken.

Hoe doe je dit?

Er zijn een aantal manieren die bewezen het immuunsysteem versterken.

  1. Eet gezond.

Onder gezond eten verstaan we dat je voedingspatroon grotendeels bestaat uit producten met veel vezels, vitaminen en mineralen.

Dit betekent niet dat je nooit meer ‘ongezond’ mag eten, maar zorg dat je voedingspatroon in de basis bestaat uit hoogwaardige producten met veel vezels, vitaminen en mineralen.

Daar komt nog bij dat gezonde voeding bijdraagt aan een goed functionerend maag-darmstel. Wat veel mensen niet weten is dat een goed functionerend maag- darmstel in grote mate bijdraagt aan een sterk immuunsysteem.

Nog een reden dus om eens (kritisch) te kijken naar jouw eetpatroon!

  1. Voldoende rust en slaap

Door voldoende te rusten en goed te slapen verbeter je het immuunsysteem. We kunnen hier verder heel veel over vertellen, maar dat doen we nu niet.

Rust en slaap voldoende en geeft jou immuunsysteem bewezen een boost!

  1. Reduceer stress

Te veel stress is funest voor een goed werkend immuunsysteem. Hierbij is het goed om te weten dat veel mensen op dit moment te veel stress ervaren. Vaak zonder dat ze het zelf door hebben!

Neem meer rust, doen aan stressmanagement! Je zal minder vaak ziek zijn, je energieker en sterker voelen.

  1. Zorg voor een fit en sterk lichaam.

Sport draag hoe dan ook bij aan het versterken van je immuunsysteem.

Zorg je er daarbij ook nog voor dat je dit op de juiste manier doet, met een goede opbouw en de juiste intensiteit. Dan zal je lichaam sterker en fitter worden en minder vatbaar zijn!

Conclusie:

Investeren in gezondheid is wat veel mensen al doen en van onschatbare waarde is voor jezelf en je medemens.

Wij hebben zelf invloed en dit hoeft echt niet heel moeilijk te zijn, vaak zijn een aantal aanpassingen in levensstijl al voldoende om jou gezond een boost te geven.

Wat let je om dit niet te doen én het heft in eigen handen te nemen?!!

Deel dit artikel