Afbeelding
Iedereen begint met verwachtingen die niet kloppen - deel 3

Iedereen begint met verwachtingen die niet kloppen; Deel 3

Deel 3 - Hoe ‘lees’ je de weegschaal?

In de vorige blog hebben we verteld iets over mindset wanneer het gaat over o.a. afvallen. In dit deel gaat het over hoe je de weegschaal het beste kunt “lezen”.

Een weegschaal kan namelijk niets zeggen over de samenstelling van je lichaam (nee, zogenaamde Tanita weegschalen ook niet) het draait allemaal om de context. De belangrijkste punten en misverstanden die een rol spelen…

  1. Een toename van lichaamsgewicht betekent niet per se een toename van vetmassa.
  2. Een afname van lichaamsgewicht betekent niet per se een afname van vetmassa.
  3. Het gewicht op de weegschaal is enorm vatbaar voor korte-termijn fluctuaties. Een spontane sprong of daling in gewicht kan veel emotie teweeg brengen, maar het zegt als meetpunt niks.

Voorbeeld

Stel wij willen dat een klant gemiddeld 0.5% van zijn totale lichaamsgewicht per week afvalt, waarbij de klant tussen de 80 en 81 kg weegt. Dit betekent dat we spreken over 400 gram per week (realiseer je als eerste even hoe lastig dit objectief te beoordelen is, als je elke dag je op de weegschaal staat en naar het getal kijkt).

  • Dag 1: 80,6
  • Dag 2: 80,8
  • Dag 3: 80,2
  • Dag 4: 80,5
  • Dag 5: 80,3
  • Dag 6: 80,5
  • Dag 7: 80,1

Gemiddelde week 1: 80,4kg

  • Dag 8: 80
  • Dag 9: 80,2
  • Dag 10: 79,9
  • Dag 11: 80
  • Dag 12: 80,3
  • Dag 13: 80,1
  • Dag 14: 79,8

Gemiddelde week 2: 80kg

De verandering ten opzichte van de week ervoor is 0.5% lichaamsgewicht. Dit is perfect volgens de planning, maar als je naar de individuele wegingen zou kijken lijkt er iets fout te zijn gegaan. De conclusie is dat een momentopname niks zegt over het geheel op termijn, waar het uiteindelijk om draait. Focus je niet op een individueel meetpunt maar op de verzameling daarvan.

Belangrijk is ook om je te beseffen dat een snelle daling van lichaamsgewicht niks te maken heeft met vetverlies. Als je bijvoorbeeld acuut je koolhydraat inname beïnvloed, zal je dit direct terug zien op de weegschaal.

Ga je minder eten en heb je daarbij minder volume in je maag omdat je simpelweg minder eet, dan scheelt dit ook alweer aanzienlijk. Dit heeft verder niks te maken met je vetmassa of lichaamssamenstelling. Het belangrijkste punt wat je tot slot constant in je achterhoofd moet houden is dat gewichtsverlies zelden lineair is en (onverwachts) kan fluctueren van dag tot dag.

Heb jij hulp nodig als het gaat om afvallen, vraag dan HIER een GRATIS en VRIJBLIJVEND adviesgesprek aan. Dan gaan we samen kijken hoe we jou kunnen helpen.

De volgende keer vertellen we wat de weegschaal jou juist wel kan vertellen.