• Blog

Magnesium

Magnesium

Magnesium is een belangrijk mineraal dat aanwezig is in iedere cel van het lichaam. Het is onmisbaar voor de energieproductie, de werking van spieren en zenuwen behoud van stevige van botten.Daarnaast speelt het een belangrijke rol bij de werking van enzymen in het lichaam en is het betrokken bij de aanmaak van hormonen. Ongeveer de helft van de magnesiumvoorraad bevindt zich in combinatie met calcium en fosfaat in onze botten.

Een tekort aan magnesium kan diverse klachten veroorzaken. De oplossing om voldoende binnen te krijgen is gezond en gevarieerd eten. Het is aanwezig in vele voedingsmiddelen, met name in noten, zaden, granen en groenten als bladgroente, spinazie en erwten. De hoeveelheid magnesium in bloed, cellen en bot wordt door het lichaam constant gehouden.

Er kan dus een tekort ontstaan en in de huidige westerse maatschappij is deze kans groter geworden. Door het voortdurend gebruik van eenzijdige kunstmest kan de grond zo arm worden aan magnesium, dat er een tekort in onze voeding ontstaat. 

De symptomen van een tekort zijn algehele lusteloosheid, vermoeidheid, verminderde concentratie. Bij een langdurig tekort aan magnesium treden klachten op als irritatie van de zenuwen in spieren, hartritmestoornissen en maagkrampen.

Een lage concentratie kan ook het gevolg zijn van onvoldoende inname van via voeding, onvoldoende opname via de darmen (bv ziekte van Crohn), te hoge of te lage hoeveelheden glucose (suiker) in het bloed, verminderde activiteit van de bijschildklier of langdurig gebruik van plaspillen.

Magnesium levert een belangrijke bijdrage aan diverse processen in het lichaam. Het is daarbij goed om te weten dat te veel ook niet goed is. Een teveel aan magnesium verlaat het lichaam via de natuurlijke weg en ontstaat altijd als gevolg van een te grote (extra) suppletie. Toch is er geen bovengrens vastgesteld. Bij een overschot ontstaan klachten als lichte diarree, buikpijn en braken. Een verhoogde concentratie is echter zelden aan voeding te wijten.

De meningen over magnesium zijn onder deskundigen verdeeld. Dat het in de praktijk voor veel mensen van toegevoegde waarde is, blijkt echter een feit. Het kan ingenomen, maar het wordt ook opgenomen door de huid en er komen steeds meer aanwijzingen dat dit net zo goed, of nog beter werkt.

Gebruikt u het al?

Team Cijntje Personal Fit

 

 

  • Maartje Koemans

    Ik had nooit gedacht dat ik dit zou kunnen.

    - Anne-marie Weelinck
  • Maartje Koemans

    Elke training is weer een uitdaging om mezelf te blijven verbeteren

    - Damaris Meijer
Transportweg 38,
9645 KX Veendam
06 20396031
06 30691672

It always seems impossible

Until it's done.

Vraag nu een gratis adviesgesprek aan

Personal Fitness

 

Maandag
08.00 - 11.00 en 17.00 - 21.00
Dinsdag
08.00 - 10.00 en 17.00 - 21.00
Woensdag
08.00 - 11.00 en 17.00 - 20.00
Donderdag
08.00 - 10.00 en 17.00 - 21.00
Vrijdag
08.00 - 11.00 en 19.00 - 21.00
Zaterdag
09.00 - 11.00

 

Lees meer

Cijntje Workout

Zondag
09.00 - 10.00
Maandag
09.00 - 10.00 en 19.30 - 20.30
Woensdag
20.00 - 21.00
Donderdag
20.00 - 21.00
Vrijdag
19.30 - 20.30
Lees meer