Alles wat je graag wilt weten over voeding

"Alles wat je graag wilt weten over voeding"

Deel 3 - Alles over koolhydraten

Koolhydraten zijn, net als vetten vaak een onderwerp voor discussie en hebben onterecht een slechte reputatie.

Zoals met alle voedingsstoffen zijn ook koolhydraten alleen geen dikmakers. Er zijn zelfs genoeg redenen om koolhydraten juist wel onderdeel van het voedingspatroon te laten zijn.

Koolhydraten worden door het lichaam omgezet in glucose en dit vervult een duidelijke functie in ons lichaam.

Koolhydraten zijn de meest efficiënte brandstof voor ons lichaam. Goedgevulde koolhydraatvoorraden (glycogeen) kunnen je prestaties tijdens het sporten flink bevorderen.

Het eten van koolhydraten stimuleert de productie van insuline en insuline gaat de afbraak van spierweefsel tegen. Daarmee zijn koolhydraten rond of na de training zeker zinvol.

Koolhydraten hebben we dus gewoon nodig, maar waarom dan toch niet negatieve reputatie?

Het probleem met koolhydraten is dat je er gemakkelijk te veel van eet, wat dat betekent dat je de hoeveelheid moet controleren.

Voedingspatronen met minder koolhydraten worden vaak in verband gebracht met een verminderde eetlust. Dit komt omdat deze voedingspatronen vaak meer eiwitten en gezonde vetten bevatten wat zorgt voor meer verzadiging.

Bloedwaarden en cholesterolgehaltes van mensen met overgewicht en/of obesitas verbeteren doorgaans wanneer minder koolhydraten nemen. Dit komt ook omdat seze voedingspatronen meer eiwitten en goede vetten bevatten.

Koolhydraatarm eten kan helpen om vocht (en daarmee gewicht) te verliezen. Een gram koolhydraat bestaat namelijk uit 3-4 gram vocht.  

Dit is de reden dat mensen vaak een snelle gewichtsafname ervaren gedurende de eerste dagen van een koolhydraatarm voedingspatroon en hier erg enthousiast van worden.

Deze gewichtsafname is echter geen vet. Wil je vet verliezen zal je over langere tijd een calorietekort moeten hanteren.

Dit wil niet zeggen dat het verkeerd is om (in het begin) weinig koolhydraten te consumeren. Het kan zelfs een zeer goed begin zijn.

Een regel die je kunt onthouden is dat hoe hoger je vetpercentage, des te minder gevoelig je lichaam is voor de opname van koolhydraten en hoe beter het zou zijn om je koolhydraatinname te minderen wanneer je wilt afvallen of gezonder wilt gaan leven

Je kunt je vetpercentage verlagen door te gaan sporten, meer te bewegen en/of je voedingspatroon aan te passen.

Welke koolhydraten zijn concreet gezien de beste om te nemen?

Koolhydraten kunnen we verdelen in langzame en snelle koolhydraten.

Snelle koolhydraten zitten vooral in producten die minder snel verzadigen en wij ook wel als minder goede keuzes bestempelen. Te denken valt aan junkfood, patat, chocola en koekjes.

Langzame koolhydraten zijn over het algemeen voedzamer en bevatten veel vitaminen, mineralen en vezels.

Bronnen hiervan zijn zoete aardappel, rijst, havermout, volkoren producten, groente en fruit. Bestaat je keuze grotendeels uit deze producten dan is dat gelijk een goede manier om vezels binnen te krijgen.

Wanneer je uiteindelijk je koolhydraten neemt is aan jou en je persoonlijke voorkeur.

Ons advies is om een groot gedeelte koolhydraten in de maaltijd(en) rondom je training te nemen.

Tot zover deze blog over koolhydraten. We hopen hiermee nuttige informatie te delen en mensen zo te helpen.

Heb jij hulp nodig als het gaat om afvallen of bij een ander doel, vraag dan HIER een GRATIS en VRIJBLIJVEND adviesgesprek aan. Dan gaan we samen kijken hoe we jou kunnen helpen.

De volgende blog gaat over eiwitten!

Deel dit artikel