Alles wat je graag wilt weten over voeding

"Alles wat je graag wilt weten over voeding"

Deel 4 - Eiwitten, je neemt niet genoeg.

Eiwitten zijn de enige bouwstoffen voor het lichaam en daarom onmisbaar.

Het optimaliseren van je eiwit inname is de eerste stap die je moet zetten om je lichaam te veranderen. Meer eiwit in je voeding helpt niet alleen om spiermassa op te bouwen en vet te verliezen, het helpt ook met verzadiging.

Van alle drie macronutriënten verzadigt eiwit het meest. Door voldoende eiwit te eten heb je dus minder honger. En daarmee kun je voorkomen dat je te veel eet.

Een inname van 0.8 gram per kg lichaamsgewicht is de absolute basisbehoefte. Het is simpel gezegd hoeveel een ongetraind persoon nodig heeft om spiermassa te onderhouden.

Wanneer je iemand bent die regelmatig sport en spiergroei wilt optimaliseren moet je al snel richting een inname van 1.4 tot 2.5 g per kg lichaamsgewicht.

Belangrijk is dit verspreid over de gehele dag binnen te krijgen. Ben je gevorderd (kracht)sporter dan zal de timing en mate van inname nauwkeuriger berekend moeten worden.

Wanneer we ouder worden is het een normaal proces dat we spiermassa verliezen. Dit proces is te vertragen door training, maar ook een hogere eiwit inname voor ouderen kan zeker van toegevoegde waarde zijn.

Ook mensen die geblesseerd zijn of herstellende van een blessure kunnen ook baat hebben bij een hogere eiwit inname.

Als je bovenstaande voordelen leest zou je kunnen concluderen dat je gewoon veel eiwit moet eten. Er zijn echter ook redenen om dat niet te doen en/of enigszins te beperken

Wanneer je bijvoorbeeld eiwitten consumeert ten koste van vetten kan dat ten koste gaan van de hormoonproductie en huishouding. Daarnaast spelen koolhydraten weer een belangrijke rol bij trainingsprestaties. ‘

Dus van zowel vetten als koolhydraten wil je ook niet te weinig nemen.

Er wordt wel gezegd dat een hoge eiwit inname slecht is voor de nieren. Hoge eiwit innames zullen alleen schadelijk zijn voor je nieren als je hier chronische en bestaande problemen mee hebt. Wanneer je gezond bent hoef je je hoogstwaarschijnlijk geen zorgen te maken.

Er is niks mis met het drinken van eiwit-shakes maar overschat ze ook niet. Het doet niks extra, het is gewoon een makkelijk manier om voldoende eiwitten binnen te krijgen.

Dierlijke eiwitten (vlees, vis, zuivel, eieren) zijn de meest ‘complete’ eiwitten die bestaan.

Wanneer je vegetarisch bent of weinig vlees en/of vis eet kan het gunstig zijn om leucine te supplementeren. Leucine is een belangrijk bestanddeel van eiwitten welke veel gunstige eigenschappen heeft.

Bronnen van magere eiwitten zijn mager vlees (biefstuk, tartaar), gevogelte (kip, kalkoen), magere vis (tonijn en witvis), magere zuivelbronnen (kwark, hüttenkäse en Skyr), eiwitpoeders (wei, caseïne).

Producten met zowel eiwit en goede vetten zijn eieren, onbewerkt vlees, vis en zuivelproducten.

Tot zover onze blog over eiwitten en waarom ze een heel belangrijk onderdeel zijn van een gezond en uitgebalanceerd voedingspatroon.

 Heb jij hulp nodig als het gaat om afvallen of bij een ander doel, vraag dan HIER een GRATIS en VRIJBLIJVEND adviesgesprek aan. Dan gaan we samen kijken hoe we jou kunnen helpen.

De volgende blog gaat over vetten!

Deel dit artikel