Alles wat je graag wilt weten over voeding

"Alles wat je graag wilt weten over voeding"

Deel 7 - Hoe app's helpen om inzicht te krijgen in je voedingspatroon

Wanneer je gaat werken met een caloriebudget is het nodig om je inname bij te gaan houden.

Dit is nodig om goed om inzicht te krijgen in je huidige patroon. Inzicht is nog om bewust te worden wat er goed en verkeerd gaat.

Er zijn verschillende apps beschikbaar om dit bij te houden, MyFitnessPall is er een van.

Naast deze app heb je een keukenweegschaal nodig om je voeding af te wegen.

Veel mensen onderschatten de hoeveelheden voedsel die ze nemen en een keukenweegschaal helpt de accuraatheid te vergroten en je inschattingsvermogen te verbeteren.

Wat zijn de stappen die je neemt

1. Kies de voedingsmiddelen voor je maaltijd.

2. Weeg alles afzonderlijk af.

3. Registreer ieder product afzonderlijk in de app die je gebruikt.

Doe dit een aantal dagen gedurende een week of twee. Op dat moment heb je een algemeen beeld van je totale inname (inzicht en bewustwording). Vanaf dat moment kan je je voeding effectief aanpassen (verandering).

Hieronder een voorbeeld van een maaltijd.

Voorbeeld 1: Een maaltijdsalade.

Een salade is een mooi voorbeeld voor de mensen onder ons die zich bezighouden met afvallen. Deze salade bestaat uit voedingsmiddelen laag in calorieën, veel eiwitten en veel goede voedingsstoffen. De volgende voedingsmiddelen gaan erin.

1. Gerookte kipfilet (bron van eiwit)

2. Hüttenkäse (bron van eiwit)

3. IJsbergsla (laag in calorieën, veel goede voedingsstoffen)

4. Komkommer (laag in calorieën)

5. Meloen (laag in calorieën en voegt veel smaak toe)

6. Srirachasaus (smaakmaker)

7. Zout en Peper (smaakmaker)

 

Zet altijd het getal van de weegschaal exact op 0, weeg elk voedingsmiddel af (ook de saus) voor je het in een grote kom, of in een groot bord doet en voer alles het in.

Zoals je ziet is het echt niet moeilijk. Het is een kwestie van DOEN! Om je nog wat verder te helpen geven we wat handige gebruikerstips.

De meeste etiketten op de producten kunnen gescand worden. Check de gescande voedingsmiddelen wel altijd op de juiste hoeveelheden. Geen database foutloos is.

Maak ‘vaste’ maaltijden die je regelmatig herhaalt. Dat scheelt tijd en is een kwestie van kopiëren in je app. Gebruik hiervoor de functie “kopieer maaltijd” en pas de hoeveelheden indien noodzakelijk.

In de laatste maaltijd van de dag kan je proberend de hoeveelheden af te afronden zodat je op de goede aantallen voor die dag uitkomt. Dit vergt wat creativiteit maar na een tijdje wordt het makkelijker.

Ontneem jezelf de kwelling exact tot op de gram nauwkeurig uit te komen. Goed in de buurt komen is vaak voldoende.

Wees consistent en nauwkeurig in het bijhouden en weeg je ingrediënten rauw tenzij anders aangegeven op het label. Wanneer je wilt veranderen zal hier (zeker in het begin) een bepaalde tijdsinvestering tegenover staan.

Uit eten gaan en accuraat voeding bijhouden is lastig omdat er vaak geen directe informatie over voedingswaarden beschikbaar zijn. Je kunt dan kiezen voor de optie “snel calorieën toevoegen” en een grove (over)schatting maken van de calorieën die je hebt gegeten.

Ook kan je een poging doen om gelijkwaardige maaltijden op te zoeken, zoals een pizza opzoeken als je een pizza hebt gehad, en daar een schatting van te maken.

Je kunt je coach (als je die hebt) mee laten kijken. Dit is zeker handig om te doen, voor de nodige feedback.  Ga ermee aan de slag. Inzicht krijgen is namelijk een essentiële eerste stap

Tot zover deze blog. Heb jij hulp nodig als het gaat om afvallen of bij een ander doel, vraag dan HIER een GRATIS en VRIJBLIJVEND adviesgesprek aan. Dan gaan we samen kijken hoe we jou kunnen helpen.

De laatste blog van deze serie gaat over flexibiliteit in je voedingspatroon.

Deel dit artikel