• Blog

Waarom diëten (alleen) niet werken.

Waarom diëten (alleen) niet werken.

 

Waarom diëten (alleen) niet werken.

Afslanken en een verbeterd algemeen welbevinden is een proces waar meerdere factoren een rol kunnen spelen. We realiseren ons dat iedereen anders is, en dat is direct ook de reden waarom wij iedereen aan de hand van zijn/haar persoonlijke mogelijkheden beoordelen en benaderen.

 Bij diëten is het doel afvallen door minder te eten. Alleen minder eten is echter een eenzijdige kijk op het geheel. Vaak willen mensen niet alleen afvallen maar zich ook ‘beter voelen’ of er ‘beter uitzien’.  We proberen op een eenvoudige manier uit te leggen waarom alleen diëten vaak niet voldoende is.

Afslanken kan in principe op drie manieren.

  1. Minder eten. Doel hierbij is om minder calorieën te nuttigen dan te verbruiken.
  2. (Meer) trainen. Doel hierbij is om meer calorieën verbranden dan er genuttigd is.
  3. Een combinatie van beide.

1. Minder eten.

Een nadeel van enkel minder eten is allereerst dat het lichaam niet genoeg waardevolle voedingsstoffen binnenkrijgt. Daarnaast kan een te lage calorie inname zorgen voor een verlaging van de energiestofwisseling wat betekent dat we (in rust) minder calorieën verbrand worden. Dit is niet handig als we bedenken dat bij afslanken het doel is om juist meer te gaan verbranden.

Het klinkt misschien raar maar mensen met overgewicht zijn vaak 'ondervoed' door een slecht en eenzijdig voedingspatroon. Wanneer er niet genoeg waardevolle, maar juist slechte brandstof toegediend wordt gaat het lichaam niet beter functioneren en zal afslanken niet lukken. De basis van een goed afslankproces is en blijft een gevarieerd voedingspatroon en bestaat niet (alleen) uit minder eten.

2.Training.

Wij adviseren en stimuleren een actieve levensstijl en training is hier onmisbaar in. Door te trainen wordt er meer energie verbrand, wat zeker gaat helpen bij een afslankproces. Dit trainen dient echter wel op regelmatige basis, en minimaal 2x per week te gebeuren om enig effect te sorteren. Af en toe trainen om zo de energiestofwisseling (kortstondig) te verhogen is onvoldoende. De kunst is om gedurende de gehele dag het energieverbruik hoog te houden.

3. Een combinatie van beide.

De combinatie van gevarieerde, goede voeding en een goed trainingsprogramma zijn de sleutel tot succes. De voordelen van goede voeding spreken voor zich en hebben we eerder benoemd. Mensen ondervinden vaak al snel de voordelen hiervan zoals minder dipjes, meer energie en een verbeterd algemeen welbevinden. 

 Training is voor iedereen goed. Allereerst wordt er tijdens het trainen energie verbrand en wanneer krachttraining een onderdeel van het trainingsprogramma is, zal er ook een toename van spiermassa zijn. Het vergroten van spiermassa is vaak de ontbrekende factor in het afslankproces. Spiermassa is actief weefsel wat energie verbruikt en ervoor zorgt dat er ook in rust een hogere verbranding is. Dit maakt afslanken of op gewicht blijven makkelijker. Ook voelen mensen zich fitter en energieker wanneer er op regelmatige basis getraind wordt.

Samengevat kunnen we zeggen dat diëten alleen vaak niet voldoen. Aanpassen van het voedingspatroon in combinatie met goede training op regelmatige basis is de manier voor een goed en structureel afslankproces en verbeterd algemeen welbevinden.

Wat een goed voedingspatroon is, verschilt per persoon. Iedereen heeft een ander levensritme. Dus niet iedereen is gebaat bij hetzelfde 'systeem'. Uitvinden en proberen wat werkt is de enige juiste manier. Hou goed voor ogen dat een goed afslankproces geen ‘quick fix’ is. Verandering kost tijd, neem deze dan ook.

 Wil je graag minder gewicht en je fitter voelen, kijk dan eens verder op onze site voor de mogelijkheden.

 Team Cijntje Personal Fit.

 

  • Maartje Koemans

    Ik had nooit gedacht dat ik dit zou kunnen.

    - Anne-marie Weelinck
  • Maartje Koemans

    Elke training is weer een uitdaging om mezelf te blijven verbeteren

    - Damaris Meijer
Transportweg 38,
9645 KX Veendam
06 20396031
06 30691672

It always seems impossible

Until it's done.

Vraag nu een gratis adviesgesprek aan

Personal Fitness

 

Maandag
08.00 - 11.00 en 17.00 - 21.00
Dinsdag
08.00 - 10.00 en 17.00 - 21.00
Woensdag
08.00 - 11.00 en 17.00 - 20.00
Donderdag
08.00 - 10.00 en 17.00 - 21.00
Vrijdag
08.00 - 11.00 en 19.00 - 21.00
Zaterdag
09.00 - 11.00

 

Lees meer

Cijntje Workout

Zondag
09.00 - 10.00
Maandag
09.00 - 10.00 en 19.30 - 20.30
Woensdag
20.00 - 21.00
Donderdag
20.00 - 21.00
Vrijdag
19.30 - 20.30
Lees meer