• Blog

Waarom jij je doelstelling in de sportschool niet behaalt….!

Waarom jij je doelstelling in de sportschool niet behaalt….!

In dit artikel gaan we in op het feit dat veel mensen hun doelstellingen niet halen. Er is recent onderzoek gedaan naar hoe effectief het trainen in fitnessclubs is. Daar zijn de volgende belangrijke punten uitgekomen.

1. De gemiddelde trainingsfrequentie is zo laag dat er amper gezondheids- of trainingseffect verwacht kan worden. De minimale trainingsfrequentie zou minimaal 2x per week moeten zijn om überhaupt enig effect te creëren en dit halen veel mensen niet. 1x per week trainen, wat in de praktijk vaak ook nog bestaat uit een halfuurtje op de loopband op te lage intensiteit, is absolute onzin en soms zelfs contraproductief.

2. De gemiddelde intensiteit van trainingen is dusdanig laag dat het onmogelijk is om het lichaam daadwerkelijk uit balans te brengen (we hebben in het vorige artikel uitgelegd hoe dit werkt). Ook zien we vaak dat er teveel afleidende factoren als telefoons en medesporters zijn die ervoor zorgen dat de intensiteit naar beneden gaat.

Daarnaast is er echt onderscheid te maken tussen het (plichtmatig) trainen of het echt daadwerkelijk bezig zijn met alle oefeningen. Dit betekent niet zozeer dat uit alle macht geprobeerd moet worden om het voorgeschreven aantal herhalingen te maken. Maar wel dat er focus op de juiste techniek, houding, tempo en pauzes is.

Dit zien we helaas veel te weinig. Waardoor het behouden van de goede intensiteit en meten van progressie heel moeilijk wordt. Hierbij hebben we het hier nog niet eens gehad over het bijhouden van een logboek. Wie houdt de resultaten van zijn/haar trainingen bij? 

3. 3,52% van de sportschoolleden geeft aan te stoppen omdat het doel is bereikt. Dit is vreemd omdat er doorgaans amper sprake is van doelen of het doel is dusdanig geformuleerd dat het onmogelijk te behalen.

Het klink misschien heel logisch dat we niet binnen een maand met een wasbord op de cover van de Men’s Health staan. Toch denken veel mensen dit nog steeds wel en wordt door verschillende Social Media ook de indruk gewekt dat dit realistisch is. Het tegenovergestelde is waar. 

Als er een doel geformuleerd wordt dient deze haalbaar te zijn, daarbij is het beter om een lange termijn doel te verdelen in meerdere korte termijn doelen. Ook is het zaak om daadwerkelijk tijd vrij te maken. Het er ‘even bij doen’ werkt gewoon niet. Als we een examen hebben investeren we hier ook tijd in. Dit geldt ook voor sportieve doelstellingen.

Veel mensen besluiten na een tijdje dan ook dat ze hun voorgenomen doelen toch willen veranderen of zelfs helemaal laten varen. En dat is jammer. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat iedereen, door op zijn/haar eigen niveau te trainen resultaat kan halen. Dat is de reden dat wij onze klanten bewust maken van het belang bovenstaande factoren na te leven!

Ga ervoor! Zoek goede begeleiding in het behalen van je doelen, focus tijdens elke training en merk het verschil. 

Wij willen uiteindelijk jullie succesverhaal horen! 

Wanneer begin je…….?? 

 

 

 

  • Maartje Koemans

    Ik had nooit gedacht dat ik dit zou kunnen.

    - Anne-marie Weelinck
  • Maartje Koemans

    Elke training is weer een uitdaging om mezelf te blijven verbeteren

    - Damaris Meijer
Transportweg 38,
9645 KX Veendam
06 20396031
06 30691672

It always seems impossible

Until it's done.

Vraag nu een gratis adviesgesprek aan

Personal Fitness

 

Maandag
08.00 - 11.00 en 17.00 - 21.00
Dinsdag
08.00 - 10.00 en 17.00 - 21.00
Woensdag
08.00 - 11.00 en 17.00 - 20.00
Donderdag
08.00 - 10.00 en 17.00 - 21.00
Vrijdag
08.00 - 11.00 en 19.00 - 21.00
Zaterdag
09.00 - 11.00

 

Lees meer

Cijntje Workout

Zondag
09.00 - 10.00
Maandag
09.00 - 10.00 en 19.30 - 20.30
Woensdag
20.00 - 21.00
Donderdag
20.00 - 21.00
Vrijdag
19.30 - 20.30
Lees meer