• Blog

Wat is trainen en wat wil je eigenlijk bereiken……?

Wat is trainen en wat wil je eigenlijk bereiken……?

 

In een eerder artikel hebben we het gehad over cardiotraining. Het volgende artikel gaat over wat trainen is en wat we willen bereiken met training. We beginnen hierbij met de basis.

Overal zien we mensen trainen. Dat varieert van Bodypump tot Bootcamp, van hardlopen en fietsen tot Yoga of Crossfit. De grote vraag blijft echter zijn mensen tevreden met het resultaat? Ervaring leert dat dit vaak niet het geval is, 92% van de mensen die sporten in een fitnesscentrum vindt dat ze te weinig of geen resultaat behaalt.

Het doel oftewel de reden dat de meeste mensen gaan trainen is fitter, gezonder, energieker, slanker, sneller of sterker worden. Deze doelstelling is direct bepalend voor het trainingsschema dat gevolgd moet worden. De trainingen die uit dit schema voortkomen dienen dusdanig ingericht te zijn dat het lichaam ‘uit balans’ gebracht wordt. 

Wat houdt dit ‘uit balans’ in en waarom is dit noodzakelijk?

De normale toestand van het lichaam waarbij we ons lekker voelen en niet ziek of moe maar in balans zijn, noemen we met een mooi woord ‘homeostase’. Door te trainen willen we deze homeostase verstoren, we pesten het lichaam als het ware waardoor de balans verstoord wordt.

Dit bereiken we door de intensiteit tijdens deze training dusdanig te laten zijn dat er vermoeidheid optreedt. Het lichaam raakt ‘uit balans’ en het wordt op deze manier gedwongen zich aan te passen naar een verbeterde situatie. Herstel is noodzakelijk en om dit optimaal te laten verlopen zijn rust en de juiste voeding noodzakelijk.

Wanneer het lichaam voldoende hersteld is kan de volgende training beginnen. Vaak merk je dan dat het lichaam meer kan dan de training daarvoor. Dit komt omdat het lichaam zich aangepast heeft en zelfs nog wat extra om zich te ‘beschermen’ tegen de komende belasting. Met een moeilijk woord noemen we dit herstel ‘supercompensatie’. 

Een vergelijkbaar voorbeeld is lichaamstemperatuur. Bij daling of stijging hiervan (bijvoorbeeld koorts) komt het lichaam in actie om ervoor te zorgen dat de juiste balans (homeostase) hersteld wordt. 

Wanneer je wilt beginnen met een goed en effectief trainingsprogramma dan zijn de juiste intensiteit, voldoende rust en goede voeding noodzakelijk. Wat de juiste intensiteit is, hoeveel rust er genomen moet worden is van meerdere factoren als leeftijd, geslacht, mate van getraindheid, doelstelling enz. afhankelijk. Dit is de reden dat wij altijd onze trainingen aanpassen op de persoonlijke doelstellingen en mogelijkheden van onze klanten. Ieder mensen is uniek en verdient een andere aanpak!

Wil je weten welk trainingsplan het beste bij jouw doelstelling en mogelijkheden past vraag dan een vrijblijvend adviesgesprek aan.

Volgende week gaan we verder in op dit onderwerp. Lees je dan ook weer mee?

 Team Cijntje Personal Fit

 

  • Maartje Koemans

    Ik had nooit gedacht dat ik dit zou kunnen.

    - Anne-marie Weelinck
  • Maartje Koemans

    Elke training is weer een uitdaging om mezelf te blijven verbeteren

    - Damaris Meijer
Transportweg 38,
9645 KX Veendam
06 20396031
06 30691672

It always seems impossible

Until it's done.

Vraag nu een gratis adviesgesprek aan

Personal Fitness

 

Maandag
08.00 - 11.00 en 17.00 - 21.00
Dinsdag
08.00 - 10.00 en 17.00 - 21.00
Woensdag
08.00 - 11.00 en 17.00 - 20.00
Donderdag
08.00 - 10.00 en 17.00 - 21.00
Vrijdag
08.00 - 11.00 en 19.00 - 21.00
Zaterdag
09.00 - 11.00

 

Lees meer

Cijntje Workout

Zondag
09.00 - 10.00
Maandag
09.00 - 10.00 en 19.30 - 20.30
Woensdag
20.00 - 21.00
Donderdag
20.00 - 21.00
Vrijdag
19.30 - 20.30
Lees meer