Wanneer beweeg je genoeg?

Wanneer beweeg je genoeg?

Bewegen of trainen blijft een dynamisch onderwerp waar altijd wel over gesproken wordt. Er bestaan in ons land beweegrichtlijnen welke zijn vastgesteld door de Gezondheidsraad. Hieraan zouden mensen minimaal moeten voldoen om fit te blijven.

Sinds een tijdje is deze norm aangepast en vernieuwd. Vroeger moest men minimaal 150 minuten per week matig-intensief bewegen, wat neerkomt op 20 minuten beweging per dag of vijf dagen minimaal een halfuur achter elkaar bewegen.

Hiernaast bestond e ook nog een fit- en combinorm. Best onduidelijk en ook voor meerdere uitleg vatbaar. Aan welke norm moest je nu voldoen, wat is matig-intensief, en is iedereen die aan deze norm voldoet nu fit of gezond?

Om te beginnen is de norm dus aangepast. Het minimum van 150 minuten bewegen blijft gehandhaafd. Dit hoeft alleen nu niet meer een halfuur achter elkaar, maar mag ook verdeeld worden over bijvoorbeeld 3x10 minuten. Daarnaast mag de activiteit ook gehaald worden uit het huishouden, tuinieren, traplopen of op de fiets stappen zolang de hartslag maar omhoog gaat.

Is deze norm duidelijker en beter? Om te beginnen wat feiten!

  1. Dat beweging goed is voor lichaam en geest en daarbij diverse (gezondheid)voordelen op kan leveren is duidelijk.
  2. Dat momenteel 50% van de mensen de Nederlandse beweegnorm niet haalt is schrikbarend.
  3. Dat dit o.a. komt omdat kantoormedewerkers gemiddeld voor 67% tot 90% inactief zijn gedurende de dag is een probleem. Deze mensen bewegen net zoveel als een kanarie in een kooi!!

In 1960 haalde de helft van de mensen de huidige beweegnorm alleen al uit de fysieke activiteiten van het werk wat ze deden. Op dit moment is dat nog maar bij 20% van de banen het geval. Kortom die beweegnorm is zo raar nog niet. Al was het alleen maar om een bewustzijn op te roepen.

Een ander interessant feit is dat de nieuwe beweegnorm ook adviseert om naast de 150 minuten matig-intensieve beweging ook spier- en botversterkende oefeningen te doen.

Iets wat vooral voor ouderen erg belangrijk zou zijn om botontkalking en kwaliteit van leven te vergroten. Dit argument is zeker waar, maar doet krachttraining direct ook tekort omdat dit nog veel anderen voordelen heeft.

Wat is nu een goed advies voor mensen die niet aan de huidige norm voldoen en/of mensen die zich futloos zijn, niet lekker in hun vel zitten, graag aan de slag willen maar nog steeds meer redenen hebben om niet te beginnen dan wel.

Ga om te beginnen meer bewegen. Relatief de meeste gezondheidswinst wordt geboekt als de inactieve (kantoor)mens na het werk van de bank af komt en wat gaat doen.

Fiets naar het werk in plaats van met de auto, is dat niet mogelijk parkeer dan auto dan wat verder van het werk en ga het laatste stuk lopen, neem de trap in plaats van de lift, ga in de middagpauze een stuk lopen, ga (meer) wandelen met de hond, ga in de vrije tijd (kleine) boodschappen op de fiets doen. Er is veel te verzinnen om meer te bewegen.

Ga daarnaast minimaal 2x per week een uur trainen. Sommige mensen kopen een racefiets of mountainbike en vinden hier een hobby in. Aangeraden wordt wel om in deze gevallen een specialist te raadplegen over het juiste materiaal en de eventuele gevaren. Ook hardlopen is een vorm van training die veel beoefend wordt. Voordelen van deze trainingsvormen zijn dat men het alleen kan doen (geen verplichtingen) maar ook in een groep, daarnaast is men nooit gebonden aan openingstijden.

Nadeel van het hardlopen is dat het voor sommige mensen te belastend is, er geen goede opbouw plaatsvindt waardoor er snel blessures ontstaan met alle gevolgen van dien. In dat geval kan het een oplossing zijn om het hardlopen te combineren met spierversterkende oefeningen. Vraag hierover ook advies, aangezien veel mensen zelf weinig tot geen kennis hebben. Dit kan in de sportschool of bij een trainer.

De sportschool is een veel gepoogde optie om fitter, slanker, gezonder en energieker te worden. Vaak met wisselend succes waardoor mensen ook weer stoppen. Er zijn ontzettend veel sportscholen en trainers wat het niet makkelijker maakt een goede keuze te maken. Als we naar AH gaan weten we dat het aanbod anders is dan bij Aldi. Dit inzicht is in de fitnessbranche nog niet zover.

Advies hierin is een trainer of sportschool te zoeken die zorgt voor een goede opbouw in het trainingsprogramma, de juiste oefeningen uitzoekt, die de intensiteit gedoseerd opbouwd aan de hand van het niveau van de klant en die mensen beter laat bewegen, want wanneer je ergens beter in wordt blijf je het ook langer doen.

Hoe dit te bepalen? Het internet staat tegenwoordig vol met reviews van tevreden of minder tevreden klanten, daarnaast kent iedereen vaak wel iemand die goede of minder goede ervaringen heeft met trainers of sportscholen.  

Door te beginnen met bewegen en trainen lever je een structurele bijdrage aan het verbeteren van gezondheid en fitheid. Veel mensen zijn al gebaat bij 2x per week een uur trainen met verhoogde intensiteit. Het verbeteren van fitheid en gezondheid zorgt er vaak ook voor dat het gewicht daalt en het vel weer beter aansluit. Iets wat voor veel mensen ook een doelstelling is.

Veel succes!

Cijntje Personal Fit

  • Maartje Koemans

    Ik had nooit gedacht dat ik dit zou kunnen.

    - Anne-marie Weelinck
  • Maartje Koemans

    Elke training is weer een uitdaging om mezelf te blijven verbeteren

    - Damaris Meijer
Transportweg 38,
9645 KX Veendam
06 20396031
06 30691672

It always seems impossible

Until it's done.

Vraag nu een gratis adviesgesprek aan

Personal Fitness

Maandag: 08.00 - 11.00 en 17.00 - 21.00
Dinsdag: 08.00 - 10.00 en 17.00 - 21.00
Woensdag: 08.00 - 11.00 en 18.00 - 20.00
Donderdag: 08.00 - 10.00 en 17.00 - 21.00
Vrijdag: 08.00 - 11.00 en 19.00 - 21.00
Zaterdag: 09.00 - 11.00

Lees meer

Cijntje Workout

Zondag: 09.00 - 10.00
Maandag: 09.00 - 10.00 en 19.30 - 20.30
Woensdag: 20.00 - 21.00
Vrijdag: 19.30 - 20.30

Lees meer