KUN JE TRAINEN MET EEN BLESSURE…?

Is het verstandig om te trainen met een blessure?

Veel mensen die bij ons trainen, kunnen het antwoord al wel raden.

In veel gevallen zeggen wij: Ja, dat kan!

We krijgen nog steeds mensen die denken dat trainen met een blessure of pijntjes niet kan, maar dit is zeker niet waar!

Er zitten juist veel voordelen aan om door te blijven trainen.

Naast dat trainen ervoor zorgt dat je fit blijft, kan het sterker maken van omliggende spieren ook helpen om blessures te laten herstellen.

Het is wel heel belangrijk dat je training je blessure niet erger maakt (als dat wel gebeurt moet je natuurlijk stoppen).

Daarnaast is het een voorwaarde dat je pijn tijdens het trainen gaat vermijden.

Ook is het meer dan aan te bevelen, je aanpak altijd te bespreken met ons en eventueel fysio of behandelend arts.

Dat is ook de reden dat wij samenwerkingen hebben met Fysiopraktijk Jan Veen en Fysio Topzorg.

Door deze contacten en korte lijnen, kunnen we snel handelen en trainingsprogramma’s aanpassen als dat nodig is.

Buiten dit zijn er drie zaken die gelden als blijkt dat je (ondanks een blessure) kunt blijven trainen.  

Ten eerste ben je (in de meeste gevallen) op één specifieke plek geblesseerd. Dat betekent dat er heel erg veel spiergroepen zijn die je kunt blijven trainen.

Als je bijvoorbeeld een gekneusde enkel hebt, kun je wel gewoon je bovenlichaam trainen.

Ten tweede kun je andere oefeningen zoeken.

Zo zijn er (zelfs met een enkelblessure als in bovenstaand voorbeeld) genoeg oefeningen waarbij je zonder al te veel druk op je enkels toch je benen kunt trainen.

Ten derde kun je de weerstand verminderen.

Dit kan op meerdere manieren. Minder zwaar te trainen en focus op techniek en je kunt de weerstand op de geblesseerde plek verminderen.

Zo zie je dat er genoeg manieren om ondanks blessures te blijven trainen.

Hierbij is het dus essentieel dat je geen aannames doet, altijd met experts overlegt en je trainingsschema wordt aangepast aan de situatie.

Blijkt dat je echt niet kunt trainen, dan rest je niks anders dan rust te nemen.

Uiteindelijk is het belangrijkste dat je snel van je blessure afkomt, zodat je weer zonder beperkingen MAXIMAAL kunt trainen.

De vraag “wel of niet trainen met blessures?” is dus niet in één keer te beantwoorden.

Meestal kun je niet alles blijven doen zoals je altijd deed, maar vaak is dat ook geen reden om helemaal niks meer te doen.

Weet dat wij altijd klaarstaan om je te helpen. Juist in het geval van blessures.

Vraag een GRATIS & VRIJBLIJVEND ADVIESGESPREK aan, want er is veel meer mogelijk dan je denkt!